Typ produktu: dobrodružství
Autor: Richard Baker III
Rok vydání: 1993
Tak jako se říká "hříčkou přírody", tak v tomto případě hříčkou "temných sil" se skupinka dobrodruhů ocitne v jiném světě. Vlatně ani ne tolik v jiném světě, jako v naprosto jiném prostředí...
Krev tuhne v žilách zimou, omrzlé obličeje a končetiny, které již mrazem ztratily vešerý cit. Takto poeticky začíná příběh nešťasníků, kteří se bez vlastního přičinění ocitli tentokráte v doméně Vorostokov. Ještě než se vůbec odehraje první zápletka příběhu, budou muset všichni sáhnout až na hranici svých možností, aby bez pořádného vybavení a oblečení přečkali první chvíle v nehostinném, krutém prostředí. Náhle i běžné záležitosti znamenají značný problém - jak rozdělat oheň, jak vyrobit přístřeší, jak se pohybovat ve sněhu a jak se vůbec zabezpečit proti mrazu.
Když se jim podaří alespoň trochu se adaptovat na nové prostředí, pak teprve přichází obtíže. Poryvy sněhových bouří s sebou přináši omrzliny, pochlazení a když se situace přiostřuje, začne se navíc v neprůhledných chuchvalcích poletujícího sněhu ozývat nepozemské skučení a lkaní.... Ovšem setkání s obyvateli Vorostokova je v nedohlednu.
Příběh ještě ani nezačal a hráči již mohou být plni obav o své životy a o to, co je vůbec může potkat. Věřím tomu, že v tomto dobrodružství, kde stříbro má cenu zlata, se nebudou nudit ani hráči ani dějmistr. Standardní příběh získává v mrazivém prostředí úplně novou dimenzi a hráči mají prakticky volnou ruku v tom co budou dělat. Ovšem vše, do čeho se chtějí pustit, by si měli dobře rozmyslet! A proč ce příběh jmenuje Temnota měsíce? K tomu se hráčské postavy určitě propracují.
Skutečně podrobně rozpracovaný příběh usnadňuje dějmistrovi přípravu dobrodružství. Kolem a dokola se jedná o zajímavý námět, který má zároveň dobře načasované dramatické okamžiky. Nové, netypické herní mechanismy hodně napomáhají udržovat nejistotu a pokud dějmistr správně ukočíruje průběh hraní, pak bude mít příběh i správnou gradaci.
Osobně jsem tohle dobrodružství zatím ještě neodehrál, ale námět a zpracování mě jednoznačně navnadily k tomu, aby se do něj se svými hráči brzy pustil. Co dodat? Rozhodně není dobré do tohoto prostředí pustit postavy na začátečnických úrovních a hráče bez zkušeností s hraním. Podle autora příběhu je dobrodružství vhodné pro postavy na 5 - 9. úrovni, což si myslím, že skutečně odpovídá jeho náročnosti. Narozdíl od mnoha jiných dobrodružství je toto celkem vyvážené z hlediska využití postav. Uplatní se stejně tak bojovníci, kouzelníci i kněží; trošku sporná je situace u zlodějů. Situace v příběhu poskytují dostatek soubojů, řešení nečekaných situací, pastí, vyjednávání i dalších aspektů jako je plánování dalšího postupu nebo spolupráce s nehráčskými postavami, zjišťování informací apod.
Pokud tedy již máte v Ravenloftu něco odehráno, určitě si prověřte svou zdatnost i v panství Vorostokov.
Hodnocení (jako ve škole):
Hratelnost: 2
Náročnost na přípravu: 1